Gepost door: swittocx | maart 7, 2009

Financiële hulp nodig

Ik kreeg gisteren de nieuwsbrief van Noël en Manja. Het gaat niet goed met de financiën in Burkina Faso (en dat weegt nog veel zwaarder door dan hier in België). Lees mee:

Er zijn financiële moeilijkheden. Het probleem is dat er de laatste jaren al heel wat werd bespaard en gesnoeid je kunt niet blijven snoeien. Er rest ons nu nog alleen stopzetten of afstoten van activiteiten. Daarbovenop zijn sinds 2007 de kosten fel gestegen. Een voorbeeld: Eind 2007 konden we nog rijst kopen aan 9.500 per zak. Vorig jaar was dat opgelopen tot 20.000 en nu staat die rijst nog steeds op 15.700 cfa.

In januari konden we niks anders doen dan de families cash geven i.p.v. het voedsel. Ik zag toen vele bedrukte gezichten en voelde me bedroefd en later ook beschaamd. Want ik besefte dat ik had gekozen voor de gemakkelijkste oplossing. We hadden ons ‘suf’ gezocht naar een goedkopere (en betrouwbare) leverancier maar die niet gevonden. Dan heb ik gekozen om het project financieel veilig te houden en geen risico’s te nemen. We zijn binnen het budget gebleven maar onze doelgroep zat in zak en as.

Ik heb de families toegesproken en hun de situatie uitgelegd. Door de praktijken van de handelaar hadden we geen keuze en ik zag droefheid, bezorgdheid in vele ogen. Ik heb hen de situatie uitgelegd en gezegd dat we geen oplossing hadden en gevraagd of zij dat in gebed voor God konden brengen (lees onderaan). De voedselhulp van CAP is slechts een basis hulp maar als ook die basis wegvalt of vermindert, betekent dat grote problemen voor deze families. Honger. Ik ben beschaamd dat we hun in januari onvoldoende hebben kunnen helpen.

Besparen gaat niet meer, tenzij dan op de rug van de doelgroep, de armste families. Dat doe ik niet. Ik wil niet dat we worden zoals zovele andere projecten of organisaties waarvan na verloop van tijd het project of organisatie prioritair staat.

Je kunt vier dingen doen: (1) niets, (2) bidden voor hen, (3) geld geven en (4) een combinatie van (2) en (3). Als je wilt geld geven: Dit is het rekeningnummer: 435-9190001-10 (Vermeld in de mededeling “Noel & Manja, code 50sb + geld voedsel”, anders komt het bij een ander project terecht.)


Responses

  1. Vele kleine beetjes maken veel!!
    Het project vd Soetaerts gaat ons na aan het hart.
    Ook al omdat we het bezocht hebben en hun moedige en prachtige werk dat ze er leveren gezien hebben.Dat we met zijn allen onze harten openen en ondanks deze crisis van onze overvloed(want die hebben we nog steeds) ons steentje bijdragen. Ook gebed is hard nodig.
    Denk hier aan het mosterdzaadje van de Here Jezus. Groeten en Gods zegen.


Geef een reactie

Categorieën

